آموزش فلش| آموزش فلش مقدماتی و پیشرفته

به وبلاگ آموزش فلش خوش آمدید

آموزش فلش| آموزش فلش مقدماتی و پیشرفته

به وبلاگ آموزش فلش خوش آمدید

آموزش فلش 8 ( قسمت اول )



- حدود 600 مگا فلش بایت فضای آزاد
متحرک سازی در فلش سایت وب





کاربردهای Flash فلش
ضمنا سیستم شما باید دارای مشخصات سخت افزاری ذیل باشد : فلش
یکی از تکنولوژی های انیمیشن در Flash این است که به شما اجازه ی تغییر یک شکل به شکل دیگر را میدهد ،به این فرآیند Shape tween میگویند. بدون شک متون متحرک را در سایت های مختلف مشاهده کرده اید. این متون درون یک جعبه از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت میکنند. از این Effect در سرفصل روزنامه ها و تبلیغات فروشگاهها استفاده میشود. ایجاد یک متن متحرک در Flash کار بسیار ساده ای است . بدین منظور جهت رسیدن به نتیجه ی مطلوب باید تکنیک های فیلم سازی Flash را با هم ترکیب کنیم ، به این صورت که ابتدا یک Motion Tween ایجاد کرده ، بوسیله آن متنی را داخل جعبه از این سمت به آن سمت برده و سپس فلش یک Mask اضافه می کنیم. توسط این ماسک میتوانیم متن داخل جعبه را کنترل کنیم. این بدان معنی است که شما قادر خواهید بود هر قسمت از متن دلخواه خود را قابل مشاهده کنید.



در گذشته در سایتهای وب به علت اینکه انیمیشن نداشتند ، بسیار خسته کننده به نظر می رسیدند. ولی نرم افزار Flash به آسانی انیمیشن را توسط فرآیندی به نام Tweening ایجاد میکند. در این فلش مرحله شما به Flash نقطه آغاز و پایان میدهید و تصاویر بین این دو نقطه به طور اتوماتیک به صورت فریم ( Frame ) ایجاد خواهند شد. مثلاً اگر یک تصویر کامپیوتری برای کامل شدن احتیاج به 10 فریم داشته باشد تنها لازم است به آن دو فریم شروع و پایان را بدهیم ( فریم 1 و فریم 10) ، خود نرم افزار Flash فریم های ما بین آن را میسازد.

- 16 فلش مگابایت Ram
- کارت گرافیکی 64 گیگا بایت فلش
آموزش macromedia flash فلش 8
علاوه بر آن فلش میتوانید یک Motion Tween برای آن شیء بسازید.
در یک فیلم Flash منظور از محاوره ای بودن این است که کاربر قادر به انتخاب کلیپ های ویدئویی یا Track موسیقی فلش دلخواه باشد.
ماکرومدیا فلش ( Macromedia Flash) یکی از بهترین نرم افزار هایی است که شما میتوانید جهت افزودن افکت های مخصوص و انیمیشن های کامپیوتری به وب سایت از آن استفاده کنید .در این جزوه سعی شده تمامی نکات با ذکر مثال و انیمیشن برای شما ارائه گردد . امید است فلش این منبع جهت استفاده ی شما عزیزان مفید واقع شود.
نکته فلش :

به یاد داشته باشید که فلش فیلم های Flash به واسطه برداری بودنشان کم حجم تر از تصاویر نقشه بیتی خواهند بود.
ساخت فیلم های محاوره ای : فلش
زمانی که با یک صفحه ی وب برخورد میکنیم ایده های مختلفی برای ساختن یک وب سایت جالب ،در ذهنمان ایجاد میشود. با وجود بخشهای گوناگون در یک وب سایت در مورد تصاویر و رنگها قانونی کلی وجود دارد. در Flash ابزارهایی وجود دارد که به وسیله ی آنها میتوان به راحتی فلش تصاویر مختلفی خلق کرد. تصاویر برداری خیلی بهتر از نقشه های بیتی هستند. تصویر برداری نه تنها از لحاظ اندازه کوچکتر است بلکه در هنگام کوچک و بزرگ شدن به هیچ وجه کیفیت خود را از دست نمیدهد. ولی زمانی که یک نقشه بیتی را بزرگ میکنیم تصاویر مات به نظر میرسند. تصاویر Flash همانند یک فیلم بر روی صفحه ی وب گذاشته می شود . هرگاه که مرورگر وب شما با یک فیلم Flash روبرو میشود به طور اتوماتیک Flash player را اجرا می کند.
نکته فلش
برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی با سیستم عامل فلش ویندوز داشته باشند .


در Flash علاوه بر انیمیشن های ساده میتوانید وب سایتهای محاوره ای نیز بسازید. به عنوان مثال میتوان فیلم فلشی را ایجاد کنید که در آن فیلمهای کوتاه و Track های موسیقی فلش متعدد قابل انتخاب وجود داشته باشد زیرا Flash کاملاً شیء گرا میباشد.

تغییر شکل اشیاء و متون متحرک : فلش

- حداقل سیستم مورد نیاز فلش پنتیوم 233


فروشگاه سی دی و دی وی دی

آموزش ساخت یک انیمیشن ساده در فلش


یک انیمیشن ساده بصورت تئوری: فلش

تا به اینجا فریمهای ابتدایی و انتهایی ما آماده هستند و وقت آن است که از فلش برای ساخت فریم ها بین کمک بگیریم. برای اینکار روی یکی از فریمهای فلش 2 تا 11 راست کلیک کنید و اولین گزینه که Create Motion Tween است را انتخاب کنید.
تا اینجا فریم فلش ابتدایی ایجاد شده است و دایره با ایعاد 100 پیکسل در 100 پیکسل در نقطه 20 و 150 قرار دارد. فراموش نکنید که دایره ی شما باید حتما به سیمبل تبدیل شود. برای ساخت بقیه انیمیشن مراحل زیر را انجام دهید:
یک انیمیشن ساده فلش بصورت عملی:
روی دایره مطمئن شوید که سیمبل شما در حالات انتخاب است. در پانل ویژگیها مقدار X را برابر با 20 و مقدار Y را برابر فلش با 150 قرار دهید.

ابتدا توسط ابزار موجود در پانل ابزار یک دایره ترسیم کنید. با دبل کلیک فلش کردن روی بخش پر کننده، دایره و خط دور آن را به حالت انتخاب در آورید و در پانل ویژگیها عرض و ارتفاع آن را برابر با 100 قرار دهید. دوباره روی دایره دبل کلیک کنید تا دایره و خط دور آن بحالت انتخاب درآیند، با فشردن دکمه F8 دایره را به یک سیمبل از نوع Move clip تبدیل کنید. بعد از تبدیل به سیمبل با یک کلیک
برای فلش مشاهده نتیجه از کلیدهای Ctrl + Enter استفاده کنید.
در Timeline فریم 12 را انتخاب کرده و دکمه F6 فلش را فشار دهید. با این عمل یک keyframe ساخته خواهد شد که تمامیه ویژگیهای فریم ماقبل خود را دارد. با نگاه کردن به Timeline مطمئن شوید در فریم 12 قرار دارید. شما در هر فریمی که قرار داشته باشد آن فریم در Timeline به رنگ سیاه در خواهد آمد. دایره را انتخاب کنید و در پانل ویژگیها مقدار X را برابر با 430 قرار دهید.
در هفته آینده Motion Tween را بطور دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد. و انیمیشن ساده ایی را که ساخته ایم را کمی فلش کاملتر خواهیم نمود.
انیمیشن ساده ما یک دایره کوچک است که از سمت چپ صفحه به سمت راست حرکت میکند. برای اینکار ما احتیاج به یک دایره داریم. دایره را ابتدا در سمت چپ ترسیم میکنیم. در انیمیشن ما قرار است که این دایره در عرض یک ثانیه به سمت راست حرکت کند. به فلش همین دلیل همانطور که گفته شد وقتی قصد ایجاد تغییر در ویژگیهای(موقعیت مکانی دایره) یک شئ (همان دایره) را داریم باید در محل تغییر از یک keyframe استفاده کنیم. با توجه به اینکه سرعت پخش فریمها در فلش بصورت پیش فرض 12 فریم در ثانیه است پس فریم انتهایی ما فریم 12 خواهد بود. دایره ما در فریم شماره یک در سمت چپ صفحه است و در فریم 12 باید در سمت راست باشد، و فریم 12 باید یک keyframe باشد.حال که همه چیز آماده است از فلش کمک کمک گرفته و فریم های بین را ایجاد میکنیم.

فروشگاه سی دی و دی وی دی

آموزش انواع تویین tween در فلش


اگر مقدار را برابر با CW قرار دهید چرخش شئ شما در جهت حرکت عقربه های ساعت ( Clockwise ) خواهد بود و اگر مقدار را برابر با CCW قرار دهید چرخشی خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت ( Counterclockwise )خواهید داشت. فلش

در هفته بعد Shape Tween فلش را مورد بررسی قرار میدهیم.
روش کار به اینصورت است که در فریم ابتدایی شئ مورد نظر را ترسیم میکنیم. سپس حتما باید شئ را به سیمبل تبدیل کنیم. فریم انتهایی را انتخاب کرده ( بعنوان مثال فریم شماره 24 ) و دکمه فلش F6 در صفحه کلید را فشار میدهیم تا Keyframe جدید و حاوی شئ ما ساخته شود. حال تغییرات مورد نظر از قبیل تغییر مکان یا سایز یا ... را در فریم انتهایی اعمال میکنیم.
اگر به جای پیکان ، نقطه چین هایی از فریم فلش اول تا فریم آخر ظاهر شد به این دلیل است که شما بجز سیمبل مورد نظر یک شئ اضافه هم در لایه کاری خود دارید که مانع ایجاد Motion Tween میشود.
هفته پیش برای اولین بار از Motion Tween استفاده کردیم. از Motion Tween برای تغییر مکان، اندازه، میزان مرئی بودن و ... فلش استفاده می شود و فراموش نکنید که شئ ایی که برای تغییر وضعیتش از Motion Tween استفاده میکنیم باید حتما به سیمبل تبدیل شده باشد، در غیر اینصورت فلش قادر به ترسیم فریمهای میانی نخواهد بود.
Tween ها به ما کمک فلش می کنند که انیمیشن ها را راحت تر بسازیم، کار تبدیل موقعیت ابتدایی به موقعیت انتهایی را به عهده میگیرند. کافیست که ما حالت ابتدایی و انتهایی را ترسیم کنیم و از فلش بخواهیم با یکی از انواع Tween کار تبدیل را در تعداد فریم دلخواه ما انجام دهد.
در پانل ویژگیها شما میتوانید تنظیمات مورد نظر خود را فلش اعمال کنید تا انیمیشن شما بصورت دلخواه شما در آید، ویژگیهایی که شما میتوانید تغییر دهید بشرح زیر هستند:
انواع Tween در فلش فلش:
برای فعال کردن Motion Tween یکی از فریم های میانی رو فلش انتخاب میکنیم ( اهمیت ندارد که کدام فریم را انتخاب مبکنید، اما باید بین فریم ابتدایی و انتهایی باشد ) در پانل ویژگیها، ویژگی

Tween را برابر با Motion قرار میدهیم. با اینکار یک پیکان از فریم اول به فریم آخر کشیده خواهد شد و فلش انیمیشن ما آماده خواهد شد.
Rotate: اگر خواستید شی شما هنگام تغییر مکان، سایز یا میزان مرئی بودن به میزان 360 درجه هم چرخش کند فلش میتوانید از این ویژگی استفاده کنید.
ویژگیهای فلش Motion Tween :
Ease: برای تنظیم شتاب انتهایی انیمیشن است. فلش اگر مقدار را مثبت قرار دهید حرکت شی شما در انتها کندتر میشود و اگر مقدار آن را برابر منفی قرار دهید حرکت شی شما در انتها تندتر میشود.
Motion فلش Tween:
در فلش 2 نوع Tween داریم که عبارتند از Motion Tween و Shape فلش Tween که بصورت جداگانه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.
تذکر: فراموش نکنید که شی خود را قبل از استفاده از Motion Tween به سیمبل تبدیل کنید و فلش مطمئن شوید که در لایه ای که در حال کار هستید بجز سیمبل مورد نظر شئ دیگری وجود ندارد، زیرا که باعث ایجاد مشکل در کار Motion Tween خواهد شد.

فروشگاه سی دی و دی وی دی

آموزش کار با Mask ها و ایجاد متن


۳٫ Input Text : اگر در هنگام تایپ از این گزینه استفاده شود هنگام نمایش میتوان متن فلش هارا پاک کرده و یا حتی در آنها Type از این حالت بیشتر در Form ها استفاده میشود.

این ماسک توسط فلش یک شیء منحنی بسته ساخته میشود. میتوان توسط ابزار های مختلف از جعبه ابزار یک ماسک گرافیکی ایجاد کرد.
۳- فلش لایه دیگری برای Mask بر روی همان لایه Text ایجاد میکنیم تا بتوانیم اعمال Mask را در آن لایه انجام دهیم.
۴- پس از نوشتن Text انیمیشن Mask را ایجاد می کنیم. ابتدا در اولین Frame دایره ترسیم کرده از آن کپی گرفته و در فریم بعدی ( بطور دلخواه) آن را Paste فلش میکنیم و به اندازه طول Font مبداء و مقصد را مشخص نموده و در آخرین قسمت Motion مربوطه را به frame ها میدهیم. حال بازدن کلید Ctrl + Enter میتوان تغییرات را مشاهده نمود.
۲- میتوان با یک کلیک آن محیط را ایجاد کرده فلش و بینهایت کاراکتر تایپ کرد
حال می خواهیم با استفاده از ماسک یک Movie بسازیم که در آن فلش دایره یا متن از محیط خارج شود.
۱٫ Static Text : در این حالت هنگام تایپ متن هیچ عملی نمیتوان فلش بر روی آن انجام داد.
حال که متن فلش را Type کردیم در قسمت Properties گزینه هایی فعال میگردند که قسمتی از آن را برای شما توضیح خواهیم داد :
URL Link : از این گزینه برای لینک کردن یک متن ، یک آدرس استفاده می کنیم . به اینصورت که متن را انتخاب کرده و سپس در محل URL فلش Link آدرس مورد نظر را به آن Link میکنیم.
حذف Mask : فلش
۱- حذف کامل لایه فلش Mask
۴- برای خارج شدن از حالت قفل بر روی ستون قفل از فلش لایه ماسک کلیک کنید. برای اینکه لایه از حالت معمولی به ماسک تبدیل شود ، Flash به طور اتوماتیک لایه ها را قفل می کند.
۵- به یاد داشته باشید که فلش شکل انتخابی جهت تاثیر ماسک بسته باشد.
نوشتن متن و ایجاد انیمیشن بر روی آن : فلش
Font Size : توسط فلش ابن گزینه میتوان اندازه Font رااز ۸ تا ۹۸ تغییر داده و آن را کوچک و بزرگ کرد. البته به صورت دستی نیز می توان اعداد دیگری به آن داد .
Character Spacing : از این گزینه فلش برای کم و زیاد کردن فاصله بین کاراکتر ها در Font استفاده می شود . این کار به وسیله لغزنده کنار آن انجام می شود.
۲- یک لایه جدا فلش برای Text خود ایجاد مینماییم ، و متن را در داخل آن تایپ مینماییم.
اضافه کردن یک ماسک فلش گرافیکی :
۲- به وسیله کلیک بر روی دکمه Insert Layer یک لایه جدید به لایه قبلی اضافه فلش کنید.
2- راست کلیک کردن بر روی فلش لایه مورد نظر و برداشتن تیک گزنه Mask
۳- بر روی لایه جدید راست فلش کلیک کرده و از منوی پدیدار شده برای تبدیل آن لایه به لایه ماسک گزینه Mask را انتخاب کنید.
برای نوشتن متن در Flash ، ابتداابزار Text tool را از جعبه ابزار ، انتخاب کرده ، سپس به فلش دو صورت میتوان محیط نوشتن متن را فراهم کرد :
برای از بین بردن حالت Mask به دو صورت فلش میتوان عمل نمود :
Font : از این گزینه در تعیین فونت استفاده می شود . به اینگونه که متن را Select کرده، بر روی Font مورد نظر کلیک کرده و آن را جایگزین Font قبلی میکنیم. فلش
۱- با بردن آن بر روی محیط مورد نظر ، فشار دادن کلید ماوس فلش و کشیدن آن می توان محیط محدودی برای آن تعریف کرد .
۲٫ Dynamic Text : اگر در هنگام تایپ از این گزینه استفاده کنیم متن ها فلش به صورت Dynamic در می آیند ، یعنی شما این امکان را پیدا میکنید که آنها را انتخاب کرده و از آنها کپی بردارید.
۱- اشکال خود را که در فلش فیلم میخواهیم استفاده کنیم ، ترسیم میکنیم.
شما برای ایجاد ماسک به دو فلش لایه احتیاج دارید.

۱- ابتدا اشیائی را که میخواهید فلش در فیلم نمایش داده شوند رسم کنید.
Toggle Bold Style فلش : این گزینه برای Bold نمودن Text ها به کار میرود.
Text Fill Color : این گزینه که همان Fill Color است فلش برای تغییر رنگ Font استفاده میشود .

فروشگاه سی دی و دی وی دی


مقدمه ای از برنامه فلش




تصاویر Vector به چه معنی است ؟


نرم افزار Flash از شرکت Macromedia نرم افزاری است که شرکت MacroMedia در مرحله اول به عنوان یک راه حلبرای انتقال تصاویر Vector برروی وب ایجاد کرد .
دو نوع تصویر وجود دارند ، یکی تصاویر Pixel که در اصطلاح به آنها Bitmap هم گفته می شود و یکی دیگر تصاویر برداری یا Vector می باشد . اوایل که اینترنت به وجود آمده بود سرعتهای Connection اینترنتی در حد سرعت هایی که هم اکنون ما در ایران از آن استفاده می کنیم هم نبود ، چه برسد به آن سرعتی که هم اکنون آمریکایی ها از آن استفاده می کنند . در آن زمان سرعت های مودم هایی که معمول بود 9600 بیت در ثانیه بود بعد از آن به 14400 بیت در ثانیه تبدیل شد . 9600 یعنی در یک ثانیه 0.9 کیلوبایت می توانست اطلاعات را Transfer کند . یعنی اگر قرار بود تصویری ایجاد شود که این تصویر تبلیغات یک محصول باشد و این تصویر 50 KB حجمش بود زمانی که لازم بود Data Transfer انجام شود و فلش تصویر ظاهر بشود در آن مودمها 55 ثانیه بود .
پس فلش هدف در مرحله اول انتقال تصاویر Vector بود با هدف سبک تر شدن حجم صفحات وب . اما مرورگرهای وب به تدریج توانایی پخش این جریان را نداشتند در نتیجه Plugin ها به وجود آمدند که بر روی مرورگر دستگاه شخص نصب می شوند و باعث می شوند که آن گرافیک به نمایش درآید . مثلا Flash Player که از اینترنت دانلود می کنیم و یا از روی CD نصب می کنیم ، همین نقش را به عهده دارد.
ولی در هر صورت حجم فایلهای Pixel اصلا قابل قیاس با فایلهای Vector نبود (حجم فایل های Pixel بسیار بیشتر است) . دو شرکت آمدند و سعی کردند که این کار را انجام دهند ، یعنی آمدند یک قالب و یک روشی پیدا کنند که فایلها را بتوانند به صورت Vector نمایش دهند . زیرا مرورگرها فقط فایلهای Pixel را می توانستند نمایش دهند . یکی از این شرکت ها Adobe بود که تکنولوژیSVG (Scalble Vector Graphic) را ارئه کرد و دیگری فلش شرکت Macromedia بود که تکنولوژی SWF (ShockWave Flash) را اختراع کرد .
Flash برای چه بوجود آمد ؟
ولی در نرم افزارهای کار با گرافیک Pixel زمانی که بخواهیم یک خط بکشیم باید اطلاعات مربوط به تک تکPixel هایی که بر روی خط قرار دارند بعلاوه تمام Pixel های دور آن را در خود ذخیره کنیم و هیچ فرمول ریاضی در این داستان فلش نمی تواند دخالت کند و فقط می توانیم در فرمت های مختلف گرافیکی آنها را فشرده سازی کنیم .
پس از گذشت حدود 15 سال از منتشر شدن اولین نسخه فلش دیگر کمتر کسی را می توانید بیابید که کاربر اینترنت باشد اما نداند فلش چیست ؛ این مورد هم به آنجا بر می گردد که تقریبا تمامی سایت های بزرگ و فلش مطرح جهان در گوشه ای از سایت خود از یک فیلم فلش استفاده کرده اند حال سایت هایی که تمام آن ها را با فلش ساخته اند به کنار ، پس این خود از گسترش روز افزون فلش حکایت دارد .
Flashبه تدریج تکامل پیدا کرد به تدریج مباحث دیگری به آن اضافه شد یعنی مثلا بحث انیمیشن در این برنامه مطرح شد ، بحث موزیک و برنامه نویسی از جمله مباحثی بودند که در این برنامه مطرح شدند . تا قبل از این جریان که Flash انیمیشن را در خودش قرار بدهد میبایستی برای ساخت انیمیشن های اینترنتی از Gif Animation استفاده می شد و مشکلی که بود این بود که این نوع انیمیشن باید فریم به فریم ساخته می شد و مساله بعدی این بود که Gif Animation ها به صورت PIXEL بودند و Flash تصاویر Vector را به انیمیشن تبدیل می کند و این را هم باید بگویم که ساخت انیمیشن در Flash بسیار راحت تر از ساخت Gif Animation است . امکان استفاده از موزیک در Flash یک امکان فوق العاده بود که یک استاندارد برای پخش موزیک در وب قرار داد که این استاندارد MP3 بود .
در نتیجه انتقال اطلاعات در اینترنت بسیار بسیار کند اتفاق فلش می افتاد . به همین دلیل بود که در HTML های نسخه 1 و 2 مرسوم نبود که از تصویر در وب سایت استفاده کنند و راحت تر بگویم اصلا Tag های مربوط به Image در آن زمان در زبان HTML وجود نداشت . به تدریج که سرعتها افزایش پیدا کردند و سرعتها به 14400 و 28800 بیت در ثانیه رسیدند ، کم کم تصاویر Pixel در وب مطرح شدند و لی با این وجود مسائلی وجود داشت که هیچ الزامی پشتش نبود که این تصاویر بخواهند Pixel باشند مثلا آرم شرکت یا مثلا یک Title که قرار بود در بالای سایت قرار بگیرد و با فونت خاصی هم نمایش داده شود .
مقدمه ای بر Adobe Flash :

اینها را اگر به یک شکلی میتوانستیم Vector نمایش دهیم خیلی خیلی سبکتر می شدند و در واقع یک صفحه وب هر چه حجمش کمتر باشد در اصطلاح به آن می گویند صفحه وب از لحاظ حجم بهینه است . در یک نرم افزار گرافیک Vector اگر بخواهیم یک خط ترسیم کنیم ، نرم افزارهایی که برای کار با گرافیک Vector استفاده می شوند بدین صورت کار می کنند که برای ترسیم مختصات نقطه شروع و مختصات نقطه پایان را در خودشان ذخیره میکنند . یعنی 2 جفت عدد را یا همان x و y نقاط فلش را .

فروشگاه سی دی و دی وی دی