اول از منوی File گزینه Import را انتخاب کرده هنگامی که این گزینه را انتخاب کردید پنجره ای باز میشود که مسیر عکس مورد نظر را می خواهد. با آوردن مسیر عکس و انتخاب آن دکمه Open را فشار داده و عکس مورد نظر به محیط Work Space انتقال می فلش یابد.
حال میخواهیم در 20 فریم توپی ترسیم کنیم که از سمت چپ وارد صفحه شده و از سمت راست خارج گردد. ابتدا از Layer فلش
فریم 1 را انتخاب کرده و به وسیله Oval tool در آن فریم یک توپ ترسیم می
کنیم. از اینجای کار به بعد مبداً توپ مشخص شده است حال باید مقصدی که
میخواهیم توپ به آن جا برسد را کپی کرده و آن را به Frame 20 منتقل می
کنیم.( زیرا گفته ایم در 20 فریم )
هدف : فلش
اول
باید بر روی گزینه Add Motion Guide کلیک کرده تا یک Layer مخصوص ایجاد
شده و در همان Layer در فریم اول یا فریم مورد نظر خط راهنما را ترسیم
کنیم. هنگامی که خط ترسیم گشت حال فلش
یک Layer جدید ایجاد میکنیم و انمیشن شیء خود را بر روی آن Layer ایجاد
میکنیم خود Flash به صورت پیش فرض از مرکز شیء برای Guide استفاده میکند (
از ابتدا تا انتها ) حال Ctrl + Enter را فشار دهید و Flash را مشاهده
کنید. به حالت زیر میباشد. ( خط راهنما منحنی میباشد. )
برای این کار
محیط جدیدی باز نموده ( File / New ) و بعد از آن در Layer و فریم مورد
نظر شیء را ترسیم مینماییم ، سپس در فریم مقصد ، شیء بعدی را ترسیم
میکنیم. در اینجا دو فریم با دو شیء متفاوت داریم مثلا اگر بخواهیم از
دایره به مستطیل برسیم. ابتدا ابزار Arrow را انتخاب نموده و با یک بار
کلیک کردن بر روی فریم مبداء آن را انتخاب میکنیم، هنگامی که فریم مورد
نظر انتخاب شد در Properties منویی به نام Tween ظاهر میشود که با استفاده
از آن میتوان به شیء Motion یا Shape دهیم. حال پس از انتخاب Frames در
قسمت Properties گزینه Tween و ابزار Shape را انتخاب میکنیم. در اینحالت
فریم مورد نظر تغییر رنگ یافته و به رنگ سبز در می آید که فلش
این خود نشانه Shape Tween است. ولی تا اینجا کار ما کامل نشده چون به
Frame مقصد Shape را نداده ایم. حال برای Shape دادن به آخرین Frame نیز
تمامی این مراحل را اجرا می کنیم. حال برای نمایش ،Ctrl + Enter را زده ،
شکل در حین حرکت از دایره به مستطیل تبدبل میگردد.
نکته فلش :
3- انیمیشن لازم فلش را بر روی فریم ها اعمال کنید.
در
بسیاری از Movie ها، به عکس و تصاویر احتیاج پیدا میکنیم. نرم افزار Flash
این امکان را به ما میدهد که بتوانیم از تصاویر با قالبهای متفاوت نیز فلش استفاده کنیم.
( روش کپی : روی فریم مورد نظر راست کلیک کرده و Copy frame را انتخاب میکنیم ،سپس بر فلش
روی فریم مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Paste frame را انتخاب میکنیم.
) حال تمام کارها انجام شده و به مرحله ای می رسیم که میخواهیم Effect
مورد نظر را بر شیء اعمال کنیم.
توسط این گزینه فلش
نیز میتوان فایلهای .gif متحرک را به داخل Movie آورد. ولی در Flash هر
قسمت فایل .gif متحرک به یک فریم تبدیل می شود .در اینجا Frame ها آماده
نمایش در Movie می باشند.
1- گزینه New را از منوی File انتخاب فلش کرده تا محیط کار جدیدی بارگذاری شود.
نکته : فلش
در این قسمت هدف مشخصی را مد نظر قرار داده ، برای انجام آن به محیط Flash رفته و کار را شروع می کنیم . فلش
طریقه آوردن فلش عکس در Flash :
Shape Tweens فلش
Motion فلش Guide :
1- ایجاد خط راهنما : ابتدا باید در لایه و فریم مورد نظر خط راهنما را رسم فلش نمود. برای مثال میخواهیم خطی به سکل زیر رسم کنیم که یک توپ به همین حالت از روی آن حرکت کند.
2- اشیاء موجود در صفحه را در فلش فریم های مورد نظر ترسیم کنید.
بعلت اینکه خط راهنما در Movie فلش یکی از اجزاء اصلی نیست ، در Motion Guide قابل مشاهده نمی باشد .
شروع ساخت یک Shape فلش Tween :
آوردن عکس فلش در محیط Flash
ایجاد یک Animation که در آن شکل فلش یک توپ وجود دارد که میخواهیم از سمت راست وارد صفحه شده و از سمت چپ خارج شود.
از
Motion Guide به عنوان خطوط راهنما استفاده میشود. برای اعمال Motionهای
مختلف ابتدا باید یک خط راهنما که شیء بر روی آن حرکت میکند را ایجاد کرده
و سپس انیمیشن را فلش بر روی آن سوار کنیم.
شروع فلش :
شروع کار : فلش
از
آنجایی که میخواهیم شیء از سمت چپ به سمت راست تغییر مسیر دهد باید از
Motion Tween استفاده کنیم . پس از تعیین مبداء و مقصد شیء بر روی Frame1
راست کلیک کرده و گزینه Create Motion Tween را انتخاب کنید. هنگامی که
این عمل را انجام میدهیم کل 20فریم به رنگ بنفش فلش
در می آید .این بدان معناست که Frame ها Motion یافته اند ولی به صورت
نقطه چین .این حالت بیانگر این مطلب است که به مبداء Motion داده ایم ولی
به مقصد خیر. حال همین کار را برای Frame20 یعنی همان Frame مقصد انجام
میدهیم. میبینیم که بر روی بیست Frame یک Flash ظاهر شده و نقطه چینها از
بین می روند. حال اگر Ctrl + Enter را فشار دهید میتوانید Animation ساخته
شده را مشاهده کنید.حال با یادگیری Motion Tween میتوانید اشیاء مختلف را
با Effect های مختلف ساخته و نمایش دهید.
شروع ساخت فلش یک انیمشن :
نوع
دیگر Animation در Flash ، Shape Tween است. تفاوتی که بین Shape Tween و
Motion Tween وجود دارد ، این است که Motion Tween برای حرکت و جابجایی
اشیاء فلش کاربرد دارد ولی Shape tween برای تغییر حالت اشیاء به کار میرود. به طور مثال یک دایره در حین حرکت به شکل یک مستطیل در می آید.