آموزش فلش| آموزش فلش مقدماتی و پیشرفته

به وبلاگ آموزش فلش خوش آمدید

آموزش فلش| آموزش فلش مقدماتی و پیشرفته

به وبلاگ آموزش فلش خوش آمدید

مقدمه ای از برنامه فلش




تصاویر Vector به چه معنی است ؟


نرم افزار Flash از شرکت Macromedia نرم افزاری است که شرکت MacroMedia در مرحله اول به عنوان یک راه حلبرای انتقال تصاویر Vector برروی وب ایجاد کرد .
دو نوع تصویر وجود دارند ، یکی تصاویر Pixel که در اصطلاح به آنها Bitmap هم گفته می شود و یکی دیگر تصاویر برداری یا Vector می باشد . اوایل که اینترنت به وجود آمده بود سرعتهای Connection اینترنتی در حد سرعت هایی که هم اکنون ما در ایران از آن استفاده می کنیم هم نبود ، چه برسد به آن سرعتی که هم اکنون آمریکایی ها از آن استفاده می کنند . در آن زمان سرعت های مودم هایی که معمول بود 9600 بیت در ثانیه بود بعد از آن به 14400 بیت در ثانیه تبدیل شد . 9600 یعنی در یک ثانیه 0.9 کیلوبایت می توانست اطلاعات را Transfer کند . یعنی اگر قرار بود تصویری ایجاد شود که این تصویر تبلیغات یک محصول باشد و این تصویر 50 KB حجمش بود زمانی که لازم بود Data Transfer انجام شود و فلش تصویر ظاهر بشود در آن مودمها 55 ثانیه بود .
پس فلش هدف در مرحله اول انتقال تصاویر Vector بود با هدف سبک تر شدن حجم صفحات وب . اما مرورگرهای وب به تدریج توانایی پخش این جریان را نداشتند در نتیجه Plugin ها به وجود آمدند که بر روی مرورگر دستگاه شخص نصب می شوند و باعث می شوند که آن گرافیک به نمایش درآید . مثلا Flash Player که از اینترنت دانلود می کنیم و یا از روی CD نصب می کنیم ، همین نقش را به عهده دارد.
ولی در هر صورت حجم فایلهای Pixel اصلا قابل قیاس با فایلهای Vector نبود (حجم فایل های Pixel بسیار بیشتر است) . دو شرکت آمدند و سعی کردند که این کار را انجام دهند ، یعنی آمدند یک قالب و یک روشی پیدا کنند که فایلها را بتوانند به صورت Vector نمایش دهند . زیرا مرورگرها فقط فایلهای Pixel را می توانستند نمایش دهند . یکی از این شرکت ها Adobe بود که تکنولوژیSVG (Scalble Vector Graphic) را ارئه کرد و دیگری فلش شرکت Macromedia بود که تکنولوژی SWF (ShockWave Flash) را اختراع کرد .
Flash برای چه بوجود آمد ؟
ولی در نرم افزارهای کار با گرافیک Pixel زمانی که بخواهیم یک خط بکشیم باید اطلاعات مربوط به تک تکPixel هایی که بر روی خط قرار دارند بعلاوه تمام Pixel های دور آن را در خود ذخیره کنیم و هیچ فرمول ریاضی در این داستان فلش نمی تواند دخالت کند و فقط می توانیم در فرمت های مختلف گرافیکی آنها را فشرده سازی کنیم .
پس از گذشت حدود 15 سال از منتشر شدن اولین نسخه فلش دیگر کمتر کسی را می توانید بیابید که کاربر اینترنت باشد اما نداند فلش چیست ؛ این مورد هم به آنجا بر می گردد که تقریبا تمامی سایت های بزرگ و فلش مطرح جهان در گوشه ای از سایت خود از یک فیلم فلش استفاده کرده اند حال سایت هایی که تمام آن ها را با فلش ساخته اند به کنار ، پس این خود از گسترش روز افزون فلش حکایت دارد .
Flashبه تدریج تکامل پیدا کرد به تدریج مباحث دیگری به آن اضافه شد یعنی مثلا بحث انیمیشن در این برنامه مطرح شد ، بحث موزیک و برنامه نویسی از جمله مباحثی بودند که در این برنامه مطرح شدند . تا قبل از این جریان که Flash انیمیشن را در خودش قرار بدهد میبایستی برای ساخت انیمیشن های اینترنتی از Gif Animation استفاده می شد و مشکلی که بود این بود که این نوع انیمیشن باید فریم به فریم ساخته می شد و مساله بعدی این بود که Gif Animation ها به صورت PIXEL بودند و Flash تصاویر Vector را به انیمیشن تبدیل می کند و این را هم باید بگویم که ساخت انیمیشن در Flash بسیار راحت تر از ساخت Gif Animation است . امکان استفاده از موزیک در Flash یک امکان فوق العاده بود که یک استاندارد برای پخش موزیک در وب قرار داد که این استاندارد MP3 بود .
در نتیجه انتقال اطلاعات در اینترنت بسیار بسیار کند اتفاق فلش می افتاد . به همین دلیل بود که در HTML های نسخه 1 و 2 مرسوم نبود که از تصویر در وب سایت استفاده کنند و راحت تر بگویم اصلا Tag های مربوط به Image در آن زمان در زبان HTML وجود نداشت . به تدریج که سرعتها افزایش پیدا کردند و سرعتها به 14400 و 28800 بیت در ثانیه رسیدند ، کم کم تصاویر Pixel در وب مطرح شدند و لی با این وجود مسائلی وجود داشت که هیچ الزامی پشتش نبود که این تصاویر بخواهند Pixel باشند مثلا آرم شرکت یا مثلا یک Title که قرار بود در بالای سایت قرار بگیرد و با فونت خاصی هم نمایش داده شود .
مقدمه ای بر Adobe Flash :

اینها را اگر به یک شکلی میتوانستیم Vector نمایش دهیم خیلی خیلی سبکتر می شدند و در واقع یک صفحه وب هر چه حجمش کمتر باشد در اصطلاح به آن می گویند صفحه وب از لحاظ حجم بهینه است . در یک نرم افزار گرافیک Vector اگر بخواهیم یک خط ترسیم کنیم ، نرم افزارهایی که برای کار با گرافیک Vector استفاده می شوند بدین صورت کار می کنند که برای ترسیم مختصات نقطه شروع و مختصات نقطه پایان را در خودشان ذخیره میکنند . یعنی 2 جفت عدد را یا همان x و y نقاط فلش را .

فروشگاه سی دی و دی وی دی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد